08 mars 2017

Siv-dagen

Det var ett uppenbart tema på Aktuellt idag. Efter att de tre männen pratat klart om jämställdheten och kvinnors situation på den svenska arbetsmarknaden pratades det också om Indien och det faktum att män inte klarar att betrakta kvinnor som människor. Precis som i Sverige alltså. Här är visserligen själva utrymmet som begränsas, mer digitalt. Men det är exakt samma sak. Vi kan inte röra oss fritt i allmäna utrymmen, inte se ut hur vi vill och inte säga vad vi vill. För ni blir arga.
Jag hatar att det är så. Hatar den makt som ni utövar genom er ilska och era hot. Och jag hatar den kultur som har tillåtit detta så länge. Och jag verkligen verkligen avskyr de senaste årens dravlande om att det skulle vara något nytt med män som hotar, tafsar, våldtar. Trycker ner, kommenterar, bedömer, jämför, dömer. Som om det inte har hänt tidigare. Som om min uppväxt aldrig hade hänt. Som om alla mina upplevelser som vuxen skulle bero på att människor invandrar till vårt land. Som om vardagssexismen inte existerar. Skäms på er.

Jag har inte haft tiden att skriva något genomtänkt den här dagen, som varje år ägnas åt den totala skevhet vi har i världen. Så jag delar istället tipslistan från Rättviseförmedlingen. En enkel summering för en nybörjare på området Kvinnor är också människor. Och så avslutar jag dagen med att bädda ner mig med Siv. Som liksom av en händelse (?) har namnsdag idag. Siv-dagen. Kvinnodagen.


Inga kommentarer: