14 mars 2017

Klimatdomen

Sedan jag för ett par månader sedan slutligt gav upp hoppet om Podcaster och i min jakt på en vettig pod-app laddade ner Overcast har jag gottat mig i det mer amerikanska pod-utbudet (för övrigt visade det sig att det eventuellt var Lilla Drevets förra profilbild som gjorde sönder min Podcaster men det spelar mindre roll nu när jag är nöjd och glad med min Overcast). Bland annat har jag börjat lyssna på On the Media (som av en händelse även omnämt av Fredrik nyligen), som bevakar aktualiteter i amerikansk media. Väldigt mycket Trump helt enkelt.
I det senaste avsnittet pratades om de stora förändringarna som väntar klimat- och miljöorganisationerna i USA, bland annat EPA som fått en ny chef med tvivelaktiga kvalifikationer för uppdraget, för att uttrycka det diplomatiskt. Programmet backade också tillbaka till 60- och 70-talet, EPAs skapande och det faktum att det var den allmäna opinionen som satte tryck nog på de styrande politikerna att sätta igång att rädda miljön. Och att miljöarbete förr inte var en politisk divider utan något som gällde för båda de stora partierna. Intressant avsnitt, I recommend.

På temat så gjorde jag idag WWFs Klimatkalkylator. Som alla verktyg av den här sorten, ett inte alltför skarpt verktyg, men ändå en tydlig indikation på fotavtrycket en lämnar. Helt felaktigt, visade det sig, har jag ett ganska gott klimatsjälvförtroende. Bor i lägenhet i ett nytt hus, äter inget kött, källsorterar minst hälften av allt avfall, kör bara korta sträckor med min pyttelilla bil och åker mest kollektivt. MEN. Vi reser en del, och i år har det blivit ganska långa turer. Trots att en i mätningen inte uppgav jobbresor, vilket hade sänkt mig ytterligare. Vi konsumerar en del - kläder, inredning. Äter ute OFTA.
Domen var hård. Jag lever som att det finns 4.5 jordklot. 4.5! Ouch.

Åtgärderna... vissa saker kan vi ju fixa direkt. Ännu större andel veganskt, ännu större andel vegetariskt. Mindre äta ute. Dra ner på köpen. Det är svårt när vi precis skaffat en Siv, för det finns så sjukt många kul och fina kattgrejer. Men det är ju herregud görbart - väldigt enkelt. Den allra största posten är "Bilen" och där ingår inte bara bilen utan alla resor. Så att planera Göteborgsturerna i tid så att tågbiljetterna inte kostar fyra gånger så mycket som bilturen, och ta tåget ner, är ju en plan. Och kanske ta med Sivan på en Sverigeturné i sommar istället för att åka på en längre solsemester.
Det finns att jobba med, den saken är klar.




Inga kommentarer: