31 maj 2014

Demokrati

Förra söndagen gick vi och firade det faktum att vi bor i en demokrati och får lov att rösta, genom att gå ut och äta finmiddag. Riktigt gott och trevligt på Berns.


Tyvärr var det jättemånga i vårt land av trygghet och överflöd som visade att de inte vill dela med sig av allt det vi har. Jättemånga. Och ännu fler var det ute i de andra europeiska länderna. Världens rikaste världsdel. Vill inte hjälpa andra.

I år kostar jag på mig att vara ideologisk. Och det gör mig glad att ett av de få partier som faktiskt vågar säga emot fascismen i vårt land också är på min sida vad gäller miljön, djurvården och klimatet. Men det skrämmer mig att det går runt människor, invalda i Europaparlamentet, och marscherar i svarta uniformer. I Europa. 2014. 
Jag läser och jag läser. Men jag förstår inte och jag är rädd för vad som kommer hända nu.


1 kommentar:

Tant Grön mitt i klivet sa...

Det är jag med, vi får hålla ihop, hej från Tant Grön.