09 april 2014

Lättmutade jag

Idag när jag kom till mitt hotellrum låg det en liten present på sängen. Det var fairtradegodis och en liten lapp med texten (i princip) Hej och tack för att du bor här, normalt måste man vara goldmember för att få såna här lappar men vi har märkt att du har varit här ofta den senaste tiden så ... här är lite godis och en lapp, hälsningar receptionen.
Det är ju i princip omöjligt att en sådan gäst-benefit kan kosta mindre än den här. Ändå gör det mig glad. Sedd. Tackad. Och lite skadad som jag är av mitt yrke så funderar jag lite på hur lappen har hamnat där. Inte fysiskt då, jag fattar att någon har varit i rummet och lagt dit den. Men som jag ser det finns två alternativ.
Ett: det ligger ett CRM-system och tickar, som har märkt att jag har varit på samma hotell många gånger inom en ganska kort tid. Så har någon fått en notering om att jag kommer igen.
Två (den jag lite hoppas att det är): det ligger ett CRM-system och tickar, som är kopplat till en social medie-bevakning, som har noterat att jag har gjort flertalet poster i olika kanaler från just det här hotellet. Det har markerat mig som en key influencer i systemet och så har någon fått en notering att jag kommer igen.
I allra bästa fall är det både och. För jag är ganska långt ifrån Goldmember (eller exakt vad det nu heter i just det här lojalitetsprogrammet). Så någonting extraordinärt har inträffat.
Kan det kanske vara så att det lönar sig att vara ambassadör för ett ställe i sina sociala kanaler? I hope.


Inga kommentarer: