01 mars 2014

Hotellmorgon

Årets Blogg100 börjar i en hotellsäng i Göteborg. Hotell? undrar du. Ja, den här gången är det hotell. Finrestaurang, museer och hästshow. Som semester nästan.
Ju mer tid som läggs mellan mig och min uppväxt och tillvaro här, desto mer nostalgisk blir jag över att komma hit. Allt är fint, allt har en historia som jag vill berätta. Stadsteatern till exempel. Lång historia. Den handlar om en återträff som blev till en vänskap som blev en bästa vänskap. Som idag inte längre bara innehåller långa promenader utan också en tennisturnering och märkliga konserter. Eller Bältesspännarparken. Just nu en uppgrävd ödemark, men jag minns den där magiskt varma sommaren med världsmästerskap i stan, räkfrossa på Avenyn och två fnissiga tonåringar på gratiskonsert med nåt coverband från after skiernas förlovade land. Så fnissiga att det blev alkokoll från vakterna i närheten. Och Ullevi. Sagan om lillasystern som följde med brorsan på fotboll, inte så mycket för fotbollens skull utan mer för att få göra trendiga garnflätor i håret och hänga med brorsans kompisar. Det där året då Europa kom på besök och fick se sig besegrade av änglarna. 
Såna historier. Som man får berätta på en liten helgsemester. 

1 kommentar:

Linda sa...

Vågat att lämna Göteborg :) Jag blir nog kvar i dessa trakter resten av mitt liv misstänker jag. Bor precis utanför i lilla Partille och stortrivs :)