09 mars 2014

Dagens bild från igår

Jag tar en bild om dagen. Det gör jag på instagram under hastaggen #enbildomdagen. Den kommer att vara min out de Blogg100-dagar jag verkligen inte kan hitta ett ämne. Som idag. Jag har spenderat större delen av dagen i en bil. I baksätet. I mitten. Med ena sidans säte nedfällt och lastat med skidor och en snowracer. Det betyder att även en person med mindre bakdel än min bekvämt tilltagna, skulle finna sittytan något begränsad. Mina höfter har varit gladare. Och inspirationen varit större. Så Dagens bild från igår...


Den tog jag när jag satt i hundsläden och Tobbe körde. Jag hade redan kört en bra stund. Som vanligt när jag tycker att något verkar lite scary vill jag gärna börja. Så jag körde först, upp för berget. Och Tobbe sen, ner för berget. 
Enda styrmedlet var bromsen, som man använde i olika grad. Så fort man släppte minsta lilla drog det iväg framåt. Sjukt coola djur! 
Jag brukar ofta göra en poäng av att jag inte ägnar mig åt djurturism. Det är ju inte helt sant. Jag rider gärna när jag är utomlands och det här med hundspann har jag velat göra länge. Det motiverar jag med att jag har såpass bra koll på hästar och hundar att jag kan se om de inte mår bra. Mina ridturer har mestadels varit på ridläger där allt kretsar kring hästarna. Eller safariturer. Oavsett är det ganska lätt att bedöma förutsättningarna. Jag drar gränsen där. Kameler, elefanter och andra turistattraktioner ägnar jag mig inte åt. Inte heller djurparker på turistorterna. På samma sätt som jag inte vill att mina pengar finansierar en vidrig köttindustri vill jag heller inte finansiera en turistindustri där djur utnyttjas eller plågas. Konsumentens enda maktmedel.

Slädhundar. Älskar sitt jobb. Välskötta. Glada. Sociala. Vi hade en helt magisk dag, bästa möjliga snödag för en ickeskidåkare. 

Inga kommentarer: