22 januari 2014

Silikon och Fittstim

Det är ett himla liv om Belindas TV-serie om feminism. Jag har inte sett den. Alltså vill jag inte fälla något uttalande om själva serien. MEN... Det jag läser av människor som HAR sett den, påminner mig osökt om TV-serien Silikon. Minns du? På den tiden, som en ung och nykläckt feminist, som precis började fatta på allvar att vi tjejer inte tjänade lika mycket pengar som killar även om vi varit bäst i klassen hela uppväxten och hade ambitionsnivåer som skulle räcka till månen, ägnade jag mig åt att varje vecka skicka min egen recension av programmet till TV3. Och den recensionen gick i princip ut på att jag tyckte att det var bedrövligt att de vecka efter vecka slarvade igenom och trivialiserade viktiga ämnen, att det handlade mer om hur många reportage de kunde klämma in och mindre om att lyfta intressanta frågor. Inget pratades till punkt om och inget togs på allvar. Känns igen?

Jag ska se Belindas serie. Och bilda min egen uppfattning. Tills dess läser jag andras recensioner. Ett par förslag på tyckande i ämnet:
Maria Sveland
Johanna Hagström

Inga kommentarer: