27 juni 2013

Bio och jag

Jag gillar film. Och jag gillar bio. Det är mysigt att gå på bio. Mörkret och fokuset och möjligheten att bli helt uppslukad av en historia. Jag brukar välja "biofilmer" när jag går på bio. Alltså filmer med mycket effekter, visuella och/eller ljud - alltså actionfilmer. Eller thrillers. Eller magiska filmer som Life of Pi. Men sådana kommer ju inte så himla ofta. Och eftersom jag gillar bio och jag gillar "biofilmer" verkar det som att jag därmed valt bort att se kvinnor på film. Oh no, nu kommer ännu en harang om kvinnor och män, tänker du. Helt riktigt, säger jag. För jag är bisarrt trött på att om och om och om och om igen behöva konstatera att vi inte kommer någonvart.
Filmval för biokväll igår gick till ungefär så här;
Vad går? Ok helst vill jag se Despicable Me 2, men den har vi ju lovat Daniel att vänta med tills han kommer hem från Oslo. Mer då... Baksmällan 3 vill man ju se kanske, mest för att ha sett alla. Fast inte på bio kanske, den kan vänta till TV. Har hört att den är lite dålig också. Actionfilmer då... Stålmannen? Har man inte sett den förut? vet inte om jag är så sugen. Olympus has fallen.. Verkar ju cool. Men nja, har inte hört nåt om den. Gatsby? Hm ja ok, den har man ju hört ska vara bra. Let's go for it.
Till slut landade vi på 20-talsdrama om en mans inre demoner, porträtterade av en annan man och som till slut handlade om en kvinnas svek. Kvinnan som grät och ynkade sig igenom hela filmen och som inte ens förde sin egen talan.
Efter att vi valt bort filmen om tuffa män som skyddar den manliga presidenten från manliga terrorister. Och de fyra männen som super och fester och blir bakfulla. För att inte tala om mannen av alla män, som räddar världen på samma manliga sätt som han gjort sen... jag vet inte, 30-talet? Och till sist en underlig man som adopterat tre söta små flickor tillsammans med hundratals andra (om än något annorlunda) män. Ja, det stämmer - alla minions är män, notera hur ämnet "era fruar" hanteras i Despicable Me 1. Jag förundras över hur inte ens minionsarna får vara könsneutrala.

Ok, så varför ska jag envisas med att bara titta efter biljetter på de här filmerna? För att alla filmer med kvinnor i huvudrollerna är dramafilmer - inte alls det jag vill ha på bio. Jag vill ha action; Avengers (räkna helt objektivt antalet män vs kvinnor i den filmen), Star Trek (den enda nya kvinnan där fick genast obefogat klä av sig till underkläderna), Iron Man, Hobbit... Bara ett par exempel på utmärkta bioanpassade filmer jag sett det senaste året som typ bara innehåller MÄN. Men alla dessa har ju förlagor! tänker du nu. Och det kan man ju inte bara ändra hur som helst. Ja det har de. Gamla sådana. Och varför kan man inte ändra dem? Och varför kan man inte göra något nytt? Varför kommer inget NYTT? Spiderman, Stålmannen, Iron Man, Hulken, Thor, Avengers... Om vi bara går runt runt på gammal skåpmat kommer inget att hända. Ingen kvinna kommer att bli hjälte. Ingen kvinna kommer att rädda världen och bli en förebild.

Gatsby? Nja... lite tråkig, rätt snygg, ganska bra musik. Stark tvåa.

Inga kommentarer: