06 mars 2013

#Blogg100; Webbdag 1

Det var roligt att få sällskap av mina kollegor Evelina och Daniel till Webbdagarna. Man får alltid mycket mer ut av en konferens om man har möjlighet att summera och snacka igenom det tillsammans.
Mina intryck av dagen... För det första är det lätt att konstatera att jag är ganska långt ifrån den bransch jag delvis jobbar i. Det var inte många ansikten jag kände igen bland de 1500 personerna som var på plats. För det andra är jag betydligt mer imponerad av innehållet idag än jag var sist jag var med, för två år sedan. Vet inte om det är jag som har backat tillbaka i nivå eller om jag har tagi mig ikapp alla andra, men idag kändes innehållet relevant och konkret, och även om jag inte längre jobbar med att ta fram app åt mitt företag var det ändå kul och intressant att lyssna på skaparna av Quizkampen. Vi vill ju också ligga på topplistorna över nedladdade appar. Om än inte i spelsegmentet.
Sociala medie-spåret, inte helt överraskande, gav mig mest. Kanske framförallt Maersk som berättade om sin satsning i sociala kanaler, med utgångspunkt i employer branding och rekrytering. Högst aktuellt för oss och lite synd att man inte har med sig HR på en sådan programpunkt.
Ett gäng med superambitiösa tonåringar som har lyckats på YouTube fanns också på agendan. Och man blir ju galet impad. Tyvärr får jag också en besk smak i munnen av att man hyllar det faktum att en elvaåring och en tolvåring spenderar tre till fyra timmar om dagen med sin blogg. Jag vet inte om den typen av press ska finnas så tidigt. Eller så är det min pk-sida som har svårt att hantera att det är just smink och mode som dessa pre-pubertala tjejer bloggar om. Någonting hos mig slår bakut. Samtidigt vågar jag inte riktigt börja räkna hur många timmar jag själv lade ner på min hobby under upväxten. Kanske lika mycket. Men inte så tidigt. Nåväl. Målmedvetna var de i alla fall, och jag är impad.
Dagens behållning blev ändå nedladdandet av appen Healthy heroes, som förhoppningsvis kommer göra träningen mer motiverande framöver. Kolla in liksom:



Nu: gymmet. Nya webbtag imorgon!

Inga kommentarer: