10 mars 2013

#Blogg100; Pescetarianen

eller Det är inte så sjukt svårt att äta med lite bättre samvete

Jag lärde mig begreppet pescetarian för inte alls längesen. Någon månad sedan tror jag till och med. Jag har väl alltid vetat med mig att jag inte riktigt är vegetarian. Men att det fanns ett så behändigt ord för mig och mina gelikar, det visste jag inte. Jag har skrivit om maten innan. Men eftersom jag fortsätter få frågan hur det fungerar egentligen så tänkte jag bara berätta om hur jag resonerar när jag köper mat. Och att det inte är så himla svårt.
 
Pescetarianism; är en slags kosthållning som innebär att man äter fisk och skaldjur, och även mejeriprodukter och ägg, men inte kyckling eller annat kött.

Tack Wikipedia. Men det faktum att jag äter fisk och skaldjur betyder inte att jag äter all fisk och alla skaldjur. Min guide i livet när det gäller fisk är WWF:s utmärkta fiskguide. Fisket i världen är komplicerat, precis som köttindustrin, och även om man inte möter riktigt samma brutala djurplågeri inom fiskenäringen så finns det stora miljömässiga konsekvenser av vår konsumtion. Alltså; tack WWF. Scampi går bort, ål går bort, tonfisk vågar jag extremt sällan chansa på. Och så vidare.
Jag har valt att äta mestadels vegatariskt. Jag äter alltså fisk eller skaldjur i undantagsfallet, kanske en eller ett par gånger i veckan, och då max en gång per dag.

Mejeriprodukterna jag köper är ekologiska. Yoghurt är fortfarande i princip omöjligt att hitta ekologisk, men jag hoppas fortfarande. Grönsakerna jag köper är ekologiska så fort valet finns. Och det gör det nästan alltid nuförtiden. Kortast möjliga transport brukar vara min ledstjärna när jag måste välja icke-ekologiskt. Väldigt praktiskt, för då får man hålla sina geografikunskaper fräscha också.
Jag är generellt skeptisk till butikernas egna varor eftersom det brukar innebära stor prispress i alla led. Gillar inte heller egna kvalitetsmärkningar. Jag gillar däremot Fairtrade och Krav eftersom jag vet vad de märkningarna innebär.

Konsekvenserna i vardagen då? Hur svårt blir det på riktigt? Inte speciellt. Sambon jag har är inte vegetarian, eller ens pescetarian för den delen. Han är fortfarande inte helt bekväm med att handla ägg eftersom jag sällan blir nöjd med hans val. Ägg, för övrigt är kanske den vara som är tydligast märkt med hur djuren har det. Kravmärkta ägg innebär att hönsen har inne- och utevistelse, pinne och rede. Ganska naturligt alltså om man kan använda det uttrycket. Dock har även han av både praktiska och djuretiska skäl också valt att drastiskt skära ner på sin köttkonsumtion. Även köttet som då och då inhandlas är Kravmärkt, svenska gårdar-märkt och så bra som jag antar att det kan bli i köttindustrin.
Och det är inte svårt. Det är bara att läsa. Ta ett par extra minuter nästa gång i affären. Låtsas att det är som att testa ett nytt varumärke. Man ska bara lära sig känna igen det man brukar handla, så går det lika snabbt.
Så. PK nog for ya? Jag äter i alla fall med ett ok samvete.

1 kommentar:

Swedish Pescetarian sa...

Titta in vår pescetariska blogg: http://swedishpescetarian.wordpress.com