21 februari 2013

#Blogg100; Sanningen

Ända sedan det spreds märkliga och påhittade historier om barn som inte fick sjunga pepparkakssången i luciatåget i julas, har det diskuterats näthat i alla medier. Själv satt jag och mådde fysiskt illa när jag tittade på Uppdrag Gransking för ett par veckor sedan. Det är ju ingen tvekan om att något i det här landet - där vi har det så otroligt bra; barnen får gå i skolan, vi har fri rösträtt, vi får resa fritt, vi har fungerande infrastruktur och så vidare och så vidare - gör att vi är arga. Vi är så fantastiskt arga. Vad vi är arga för, det har jag fortfarande inte förstått, för vi som är här är så lyckligt lottade. Men någonting är inte bra, och vi behöver ösa ut ilska på något.

MEN. Min tanke nu var inte att diskutera näthat eller ilska. Det gör andra troligtvis bättre än jag. Det jag istället har funderat på de senaste dagarna är när åsikter eller rykten blir till sanningar. Jag fick den här länken skickad till mig idag. Och det är lätt att skratta åt hur Nordkorea presenterar sig själv och det som händer i landet, och samtidigt hur man beskriver USA och västvärlden. Men jag vet inte om vi är så himla mycket bättre själva. Det var inte så länge sedan det kablades ut en hemsk berättelse om en pojke som blev lämnad på en parkeringsplats efter en innebandymatch. Pappan hade kört ifrån honom för att han spelat för dåligt. Föräldrar i hela landet rasade, tv-sofforna fylldes. Problemet var bara att inget i historien var sant.
Är det mängden som gör sanningen? Mängden Likes, mängden kommentarer, mängden medier? Eller är det nyckelpersoner det hänger på? Om SVT säger att det är sant, är det sant då? Eller är det hur det uttrycks? Om man säger något med stort nog självförtroende, blir det sant då? Jag har gjort precis det själv. Många gånger. Tagit en uppfattning eller gissning och uttryckt den som en sanning.

Vi ser det dagligen. I finmedia, i sociala medier, på jobbet. Åsikter som blir sanningar. Fundera vidare lite på det. Ibland tror jag att man kan hitta de där magiska ögonblicken preciiis när man går från spekulation till sanning - när de händer.

Inga kommentarer: