18 februari 2013

#Blogg100; Korthuset

Ja, det är onekligen ett intressant projekt de har levererat, Netflix. House of Cards är den första TV-serien som skapats helt utifrån statistik. Ok inte helt, det är en remake, men du fattar vad jag menar. Man glömmer ibland att man sätter små avtryck när man tassar runt på nätet. Ibland blir det tydligare. Facebook till exempel har ju haft tydligt riktad reklam länge länge. Och baserat på min ålder så får jag mycket riktigt mest reklam för antirynk-krämer och blöjor. Behöver givetvis inget av dem.
Att Netflix sparar vad jag gillar tycker jag om. Jag får bra förslag när jag loggar in, både för film och TV. Och ja, jag tittar helst på en hel serie, eller en hel säsong åt gången. Vem har tålamod att vänta en vecka på nästa avsnitt?

Jag har redan fastnat för House of Cards. Förmodligen faller jag rakt in i målgruppen. Jag älskade Vita Huset, och jag är stort Kevin Spacey-fan. Den är lite mörk och deprimerande. Och det känns helt plötsligt inte så konstigt att inga av världens problem verkar kunna lösas - alla med makt ägnar ju sig bara så sina egna agendor. Så jag köper grejen. Jag vet inte om det gör mig till en marionett eller bara väldigt mainstream. Och just nu spelar det ingen roll. Jag har sju avsnitt av första säsongen kvar att kolla på innan jag tänker börja fundera på det.


Inga kommentarer: