24 januari 2013

#Blogg100; Att flytta till Finland

Att få en massa onlinereklam på norska känns lite logiskt. Kanske inte helt, eftersom jag ändå bor i Sverige, men jag jobbar på ett ganska norskt (dock numera kanadensiskt) företag och har en massa norska kollegor. Det norska språket finns alltid i min närhet så att säga.
Att den här norskan nu är utbytt mot finska har jag svårare för. Dels förstår jag ingenting av det, men dels blir det också tydligare att allt inte är som det ska. På något sätt tycker jag att vi borde kommit längre än var min server står när det gäller mina internetvanor. Som att i princip alla sidor jag surfar på är på svenska, att alla mina inställningar är på svenska och de klick och interaktioner jag gör till största delen är i Sverige. Ibland får man intrycket att man kan styra den digitala kommunikationen hur som helst, att det inte finns någon gräns för hur riktad man kan bli. Men så helt plötsligt har jag flyttat till Finland. Det känns ologiskt.

Inga kommentarer: