18 oktober 2012

Perspektiv

Som de flesta andra funderar jag över Parken Zoo och det som hänt där. Utan att ha sett hela Kalla Fakta igår, utan istället följt rapporteringen om det och intervjuer med diverse representanter. Jag har också följt det som händer online idag.
Utan att på något sätt tycka att detta är ok - det är en icke ok hantering av djur givetvis - måste jag ändå förundras över bristen på självinsikt hos allmänheten. Det är en sak att vissa förvandlas till fullkomliga grobianer och helt plötsligt tycker att det är ok både att mordhota andra och hota deras barn, men även de mer sansade personernas argument blir liksom ihåliga. Jag kan se framför mig hur man förfasas över dessa fåtal djurs tveksamma skötsel och vanvård - tillsammans hemma på kvällen samtidigt som man lagar familjens middag. Troligtvis innehållande något av de miljoner djur som ingår i matindustrin.



Men det är klart, det är lättare att hitta någon annan att kasta skit på än att ändra sitt eget beteende.


Inga kommentarer: