07 juli 2010

Internet?

Debatt från Visby. Det pratas om media och dess inverkan på politiken och politikerna. Det pratas om "massmedia", ett uttryck som användes även i dokumentären om växtgiftet hormoslyr som jag lyssnade på idag. Ett gift som användes på 70-talet. Precis som uttrycket massmedia. Tydligen definieras "massmedia" av TV, radio, press. Tills Alexander Bard skriker "Men internet då!". Ja, just det. Internet. Detta stora, mystiska väsen som verkar ha ett eget liv och där vem som helst får säga vad som helst. Otäckt när man är gammal tidningsräv, det förstår jag. Det konstateras snabbt att det är därifrån som de där oseriösa människorna ringde, som ringde till Sven Otto Littorins barn. Från internet. Säkert någon bloggare.
Luktar det inte lite Studio 1 och videovåldspanik?

Jag trodde någonstans att vi hade kommit längre. Men jag glömmer av mig som vanligt. Jag gör det ofta. Jag är ingen norm. Och min omgivning är ingen norm. Så i Debatt sorterar vi in internet i ett eget litet fack. Inte bland de andra fina kanalerna. Gammelmedia. Jag vet att ni minskar. Jag förstår att ni är oroliga. Men klumpa inte ihop internet i en klump och avfärda det. Det är 2010.
Nu pratar Alexander Bard om poliser. Ungdomsarbetslöshet och förortsproblem. Nytt ämne, nya upprörda känslor. Och jag ska sluta gnälla om internet.
.

Inga kommentarer: