02 juli 2010

Att sola som ett proffs


På altanen bredvid oss ligger en liten grön flaska. Jag misstänker att den en gång i tiden var ägnad för Sprite, men jag är inte säker. Vad som däremot är helt säkert är att den nu tvingas arbeta långt ifrån sitt ursprungliga syfte. Den är idag fylld av en ljusgrå kletig sörja. Specialinflugen från Indien. Sörja som har en så utvecklad spridningsförmåga att flaskan måste förvaras i tredubbla plastpåsar för att inte förpesta hela sin omgivning.

Sörjan täcker redan Pastorn. Han smetar med glädje in hela sin redan ganska bruna lekamen med klet. För att bli brun snabbare, säger han. Det luktar inte speciellt gott. Jag kan inte påstå att det luktar direkt illa, men absolut inte gott heller. Jag har levt med den där lukten i tre somrar nu. Det är pastorns sommarlukt helt enkelt. Jag vet inte om sörjan har någon effekt. Det jag vet är däremot att om ett par veckor kommer pastorn vara solbrunast av alla mina vänner. Om det sedan beror på kletet eller om det beror på hans tidsstrategi eller taktiska placeringar i solen är osäkert. Brunast blir han i alla fall, år efter år.

Han solar som ett proffs.

.

1 kommentar:

Pet sa...

Han är ju blatte för fan, klart han blir brun.