25 maj 2010

Body scrub

Så var det dags för nummer två. Lite glittrigare, lite glammigare. Bubblet flödade, precis som goodiebagsen och freebesarna. Sen gav vi oss ut på en två timmar lång produktplaceringsuppvisning, då och då avbruten av platt dialog. Jag är besviken. Inte överraskad, för ettan var en förvarning av what's to come. Men besviken. De vassa kommentarerna är borta, precis som känslan av girl power. Jag vet inte om de någonsin har haft den, men jag har i alla fall haft bilden av det tidigare.

- Du som kan det där med feminism och sånt, var detta verkligen bilden av starka kvinnor?
Jag vet faktiskt inte om jag tycker det. Det ska ju framstå så. Karriärkvinnan. Den sexuellt frigjorda. Ekonomiskt oberoende. Övertydlig kulmen kom när de sjöng karaoke till I am woman hear me roar. Men svaret på frågan kom väl redan innan filmen hade börjat, när kvällens värd - medan vi sippade på våra cola Light freebes - presenterade sponsorerna - som representerades av både Nutrilett och Estrella. Choose your favourite ätstörning. För våra hjältinnor är inte bara rika och framgångsrika, de är ju snygga också. Att hela publiken höll andan när Carrie åt ett chips kändes självklart. Sånt är strikt förbjudet när man är slav under idealen.
Det är ju också viktigt att vi konsumerar. Det lilla vita gummiarmbandet vi fått i början av kvällen gav oss tillträde inte bara till mer bubbel, utan även till ett exklusivt tillfälle att konsumera för lite mindre pengar än vanligt. Helt plötsligt kändes det fullkomligt naturligt att köpa en body scrub för 220:-. Vetskapen att den egentligen kostar bisarra 275:- gjorde det inköpet helt ok just idag.

Knatar hem genom Östermalm med min fina papperspåse från Kiehls. Slav under konsumtion, slav under ideal. Men orkar bry. Det är ju vår.

.

Inga kommentarer: