31 maj 2010

Babbla

- Nu har jag babblat klart.
- Ja, det var som att dra igång en skördetröska...
- Oj förlåt!

Någonstans i babblet hade jag nog letat efter det där gamla. Den sköna vassa ironin, elakheten. Men den var borta. Kvar var bara mjukt. Lugn och omtänksamhet. Harmoni. Inte så konstigt, tänkte jag. Man blir ju äldre. Växer upp. För det är väl det som händer när vi växer? De där vassa kanterna liksom suddas ut efter hand. Extremerna rör sig mot mitten. Själv tycker jag att jag är mer liberal nu än någonsin. Whatever gör dig lycklig. Jag tycker fortfarande att det är roligt att vara elak.

Jag hade funderat på att göra det där samtalet ett tag. Ett par veckor faktiskt. Som allt annat just nu ska jag göra det "imorgon". Idag var det imorgon. Vet inte vad jag hade väntat mig. Ville bara säga hej. Komma ihåg lite. För oftast lever jag i en tillvaro som började för ett och ett halvt år sedan. Då och då i sammanhang som är uppemot tre år. Men det är sällan saker knackar på som är äldre än så. Och jag har ju faktiskt hållit på med det här livet ett tag nu.

Jag hade för mig att det var lättare att framkalla skrattet. Men det var roligt. Och jag behövde ett roligt idag. Vilket egentligen är ett orättvist betyg till en måndag som inneburit bokningen av det här.

.

Inga kommentarer: