08 mars 2010

Bloggstafett: Madeleine Albright

Du som brukar läsa den här bloggen vet att jag har fantastiska vänner. Jag skriver om dem ibland. G. Z. IT-Daniel, Hell. Pastorn, Pet. Och alla som rör sig runt dem och runt mig. Underbara pojkar som utgör underbara vänner. Flickor finns det inte lika många av runt mig. I stort sett är det bara T som varit riktigt nära, bortsett från twinsen. Och jag vet egentligen inte varför. Men faktum är att samma sak händer gång på gång på gång. Senast i lördags fann jag mig sittande vid ett bord med sju pojkar, medan övriga tjejer i sällskapet drog vidare till nästa ställe. Det finns en enkelhet med att umgås med pojkar som är svår att hitta med tjejer.

Jag har ändrat på det den senaste tiden. Förhoppningsvis var fredagen bara den första av många. För vikten av kvinnliga nätverk blir allt tydligare för mig. Att ha en bra mentor på sin arbetsplats är inte helt vanligt, och inte på något sätt lätt att hitta. Att hitta en kvinnlig mentor och förebild är ännu svårare. Efter tio år i yrkeslivet har jag äntligen lyckats hitta en sådan. Och nu när jag har det ser jag också vilken stor skillnad det gör. Att kunna bolla med någon som redan stött på alla de där hindren, alla de där små faktorerna som gör att våra situationer skiljer sig från männens. Duktiga-flickan-syndromet. Glastaket.
Jag har fortfarande mycket kvar att lära. Men hon har lärt mig mycket redan. Vässa armbågarna. Kalla inget du gör för litet. Ta den plats du vill ha.
Den stora förmånen att ha någon att vända sig till - inte i de privata och mjuka frågorna (sånt som vi kvinnor förväntas prata om med varandra) - utan de strategiska besluten kring karriären, politik på arbetsplatsen och att faktiskt kunna säga nej för att höja sitt eget värde, den förmånen är ovärderlig. Så hur kan man då ge den förmånen till andra? Nätverk.

- Vad är din styrka?
- Jag är en nätverkare av rang.
Så sa jag på min senaste jobbintervju. Och det stämmer. Jag är grym på att bygga nätverk. Känner fler i huset är många som varit där i flera år. Och nu är fokus på de kvinnliga nätverken. Allt behöver ju inte handla om vinmiddagar som i fredags. Det kan handla om morgonyoga på tisdagar. Att driva projekt med HR. Eller om att fokusera på samarbetet med kundtjänstgrupperna.
Jag blir allt bättre på det.

- Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra. Madeleine Albright. Mycket cool dam.




2 kommentarer:

Anette sa...

Jag tycker att DU är en mycket cool dam!

Fint och personligt skrivet även om jag saknar ett litet A i din text ;)

Anonym sa...

Bra rutet Sussie! Tu madre orgullosa