22 februari 2010

Dofter

Det var full snöstorm. Taxin hade sladdat sig upp från Avenyn och jag hade tillsammans med min överdimensionerade väska både kravlat genom snövallen, släpat mig uppför första trappan, knött mig in i hissen (ogillar verkligen hissar med gallerinnerdörr) och knökat mig ut ur den igen. Stod innanför dörren och tog ett djupt andetag. Tog ett till. Det luktade som förr. Som det gjorde då. Som det alltid har gjort. Lugnet var totalt. Kollektivet sov. Jag saknar det ibland. Värmen. Kaoset. Lugnet. Det där lugnet som bara kan uppstå när normaltillståndet är kalabalik. Tystnaden som bara kan uppstå när normaltillståndet är trehundra decibel. Ensamheten som bara kan uppstå när normaltillståndet är trängsel.

Tog min gigantiska och i snö värdelösa väska och släpade den ner till City Gym. Det är något speciellt att köra Exorcisten med en hantel som är nästan dubbelt så gammal som jag själv. Det är skumt att säga att det luktar gott på ett gym. Jag har genomlidit diverse obehagliga bo-upplevelser på City Gym. Men det luktar bekant. Och det väcker minnen. Har spenderat många många timmar i den där lokalen. Och nästan alltid har det varit roligt. Så även den här gången.

Det sista jag gör innan jag ska ur duschen är att ta fram flaskan jag fick hos studion. Löddrar upp och tar ett djupt andetag. Och börjar tänka på Las Vegas. Inte så konstigt. Sist jag använde den där tvålen var jag nämligen just där. Då var det fullt krig mellan mig och min navel - ett krig som inte avgjordes förrän ett halvår senare på Aruba. Mina två nya kompisar är så små och osynliga att jag hinner glömma bort att de finns överhuvudtaget. Till sommaren kommer de väl mer till sin rätt. För det sägs att en kall vinter ger en varm sommar. Snart kommer det börja lukta vår.

.

Inga kommentarer: