11 januari 2010

Djurliv

Nej, det är väl fel att säga att det är lättraggat på slingan. Särskilt när man är iklädd långkalsonger, pufsiga träningsbyxor, stor jacka och allvädersstövlar. Icke att förglömma med stora rosa höronlurar. Och klockan är tio en måndagkväll. Inte helt lättraggat. Men slingan stod för årets naturupplevelse igår. Fyra små rådjur tassade runt i snön precis bredvid mig. Helt plötsligt. Och lika plötsligt kändes det nästan som hemma i Skatås. För där tassar rådjuren omkring lite hej vilt. Det gör de inte här. Jag har inte sett några sen jag flyttade.
Som bonus var det någon som sprang omkring ute på isen. Det måste ha varit en hund på vift, men när jag berättar om det sen kommer det förmodligen förvandlas till en varg. Jag har hört att det finns ett par vargar inte så himla långt härifrån nämligen. Det handlar förresten mycket om vargar nu. Inte bara de 27 som blev mördade av testosteronstinna bonnläppar, utan även de som blev avlivade på en djurpark i Skåne. Inte så många vargar kvar i landet med andra ord. Så det var ju tur att jag såg en igår. Snart är de väl slut.

För övrigt står det 1-0 mellan Snoo och alkoholen efter helgen. En avklarad, tre kvar. Synd att ingen vill slå vad med mig längre.

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Måste du gå ut så sent? Kan vara andra än rådjur ute i natten, man vet aldrig. Försök hålla dej till dagsljus, jag vet, inte så lätt så här års men lugnare för en gammal hönsmamma. Mysigt med rådjuren, mindre mysigt med vargmorden, håller med dej. F.ö. inte så mysigt med ostronsäng heller, speciellt äckligt begagnad. Kram tu madre anonima