14 oktober 2009

Nu kör vi

Jag hade glömt. På riktigt. Jag trodde att jag visste vad som väntade och var beredd men icke. Minnet är så sjukt selektivt. Idag var det mössa på och premiär för vinterjackan när jag gick till gymmet. Hade knästrumps-premiär i natt. Det är bara att konstatera att det är höst igen. På riktigt. Kallt.

Det började snöa ungefär samtidigt som jag passerade slottet i morse. Jag började skratta. För vi hatar det verkligen. Vi hatar att frysa. Vi hatar mörkret, kylan, vinden, vätan och blåsten. Det ska skottas, kläs på tjugo kilo kläder, klafsas, halkas, skrapas rutor och sandas. Vi hatar det. Men vi står ut. Av någon outgrundlig anledning står vi ut med det halva året. Vet inte om det är för att vi vet att det kommer en vår efteråt. Förr trodde jag det, men jag blir alltmer skeptisk. För det är fan inte värt det. Jag tror att det är för att vi är tuffa helt enkelt. Vintern är en utmaning och den ska genomlidas. Till varje pris. Martyrer eller idioter, kalla oss vilket som. Vi är nordbor.

Oavsett vilket är det dags nu. Upp till bevis. För nu börjar det.


1 kommentar:

Anonym sa...

Y si compro un apartamento en Espana, te vienes? Un abrazo de tu madre que te entiende completamente