26 september 2009

Vi ville ju bara äta lite kinamat

Gästbloggare. Vi gjorde ett restaurangbesök med osannolika konsekvenser. Pet redovisar. Jag tar inget ansvar för vad han skriver nedan. Pet är Pet och han säger vad han vill. Jag kommer inte censurera.

Kultur.
Min kära hemstad Umeå utsågs nyligen till Europas kulturhuvudstad, ett beslut som motiverades av stadens utbud av restauranger, nöjen samt fina konst.
Om jag tillåts en tillbakablick spenderade jag och min vän Emil en förmiddag i Umeå stad med att söka nöjen som skulle kunna tillfredsställa våra relativt avancerade sinnen. Vi insåg snabbt att utbudet bestod av att spela lufthockey på den lokala arkaden eller att äta skräpmat.
Bra beslut där jurun. Pretentiösa idiotjävlar.

För närvarande befinner jag mig i Stockholm med en mycket god vän. Vi har njutit av stadens kulturutbud genom att besöka ett mycket väl omnämt musikevenemang. Så långt känns det som att Umeå stad ligger långt i lä (utan at nämna städer som Wien, Barcelona och Aten). Efter att ha spenderat en lång natt relativt packade med mycket god musik gick vi ner i stadens centrum för att se över eventuella klädinköp. Detta äventyr fick ett högst intressant inslag när vi bestämde oss för att äta lunch. Efter mycket velande (naturligtvis var en kvinna inblandad) bestämde vi oss för en asiatisk restaurang vid namn Bamboo city. Typ.

Omedelbart möttes vi av en storm av inkompetenta lismare. Denna högst oaptitliga introduktion till trots bestämde vi oss för att faktiskt beställa en lunchbuffé.

Hur man misslyckas med att driva en lunchrestaurang ligger över mitt förstånd, men denna inkompetentens högborg gick ut starkt med att tilldela mig en använd servett.
Då jag kan förstå hur de som arbetar i "restaurangen" kan finna sådant acceptabelt fick jag dock invända då jag inte lever mitt liv som en kackerlacka.
När vi sedan väl skulle inkassera på vår gastronomiska upplevelse vid den allmänna upphämtningsplatsen vände en av oss genast om i avsky. Han är dessutom av finsk börd. Vi snackar alltså om att en människa som tycker att det är fullt normalt att dricka terpentin inte kunde förmå sig att närma sig denna föda.
Då jag har härdats av mitt livs umbäranden bestämde jag mig för att trotsa detta och gå till det dignande bordet med de 20 utlovade delikatesserna. Tråkigt nog presenterades endast 3 av dessa rätter varav en inte hade fått den uppmärksamhet att den faktiskt tillagats.

Efter att vi tappert hade försökt uthärda matlagningen från denna själens avgrund väntade vår finska vän fortfarande på maten han beställt. Då inträffade något jag själv trodde var omöjligt.

Vi kallade på en kypare för att få mer information om den väntande beställningen och till svar anlände ett troll, direkt taget ur J.R.R Tolkiens Sagan om Ringen med kraftigt Downs Syndrom och stod vid vårt bord och dreglade.

Vi fick vid detta skede snabbt fly platsen då vi var rädda för våra liv. Vissa är inte tillämpade för matlagning.

4 kommentarer:

Snoo sa...

Ok, jag har i efterhand slipat bort lite i Pets text. Det är ju liksom min blogg.

Anonym sa...

Jävla stasifasoner.

Anonym sa...

Jag citerar från inledningen:
"Jag kommer inte censurera."

Snoo sa...

Jag ångrade mig. Jag är kvinna.