16 september 2009

Karlavägen 04:49

Soundtracket till dagens korta morgonpromenad är Pride med Syntax. Det är ganska kallt och fortfarande mörkt. Vattenspridarna i allén står på för fullt. En liten vit bil med texten Finsk Hemtjänst rullar sakta förbi mig. Verkar leta efter en adress men stannar inte för att fråga. En taxibil kör ifatt den, uppenbart frusterad över att det går så sakta. De flesta skyltfönster är helt släckta och jag ser min spegelbild gå förbi i glasrutorna. Det ser ut som att jag fryser. Det är lite tänt inne på Thalia och de har skyltat om sen igår när jag gick förbi sist. Tre klänningar i rött och två i svart och vitt. Ett par väldigt blingiga halsband.
Fontänen på Karlaplan är inte igång än. Vattnet ligger lugnt. En hundägare släpar runt på en rhodesian ridgeback som mest verkar förvirrad över att den är utomhus före klockan fem på morgonen. Rundar hörnet på Ica Karlaplan precis när Mad World börjar och får en vattendroppe från en utskjutande balkong i pannan. Jag har inte sett till den lille gubben som tömmer papperskorgar idag. Närmar mig mitt mål och de sista metrarna funderar på om klockan hunnit slå fem så att jag kommer in direkt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men snälla lilla barn, vad gör du ute så tidigt? Alla dom farliga typerna kan fortfarande vara ute på stan... var lite rädd om dej!! Räcker det inte med morgonpromenaden till jobbet i vanligt jobbtid, typ 7-8?? Kramar tu madre nerviosa