11 september 2009

Hundar och katter

Katten (Felis silvestris catus), även känd som tamkatt, är ett ganska litet, smygjagande rovdjur. En vanlig missuppfattning är att en huskatt är ett annat ord för tamkatt, men så är inte fallet. Det är istället ett annat ord för blandraskatt, och trots sitt namn så måste den inte nödvändigtvis vara tam och bo i ett hus.
Det vanligaste sättet för katten att kommunicera med människor är att jama. Hur mycket eller lite en katt jamar varierar från katt till katt. En katt kan jama på olika sätt och därigenom förmedla olika budskap. Det är ofta relativt enkelt, åtminstone för en kattägare, att särskilja kattens olika sätt att jama och förstå vilket budskap den vill förmedla.
Katten använder sin svans till att hålla balansen. Svansen kan också förmedla kattens sinnesstämning; en svans som pekar rakt upp innebär i allmänhet att katten känner sig tillfreds eller glad.

Jag förstår mig inte på katter alls. Men så är jag ju å andra sidan inte kattägare. Tur att det är Bob Hund som bor hos mig i helgen.

3 kommentarer:

Anette sa...

Vilken tur att det blir 100% kattfritt hos mig ikväll, du kan således vara lugn!

Möjligtvis någon puma men det ska vi nog kunna överleva... :)

Krazy Kattman sa...

Har det detta blivit någon sorts antikattblogg? Vill bara påminna om att hundar
1. Gärna rullar sig i andras bajs
2. Gärna äter andras bajs
3. Gärna sprätter ut sin egna bajs på så stor yta som möjligt efter toalettbesöket

A sa...

Ja du Krazy, du har delvis rätt... enda skillnaden är att vilda katter ibland skiter där de äter. Det har jag inte sett någon hund göra ännu.