17 augusti 2009

En debatt 2009

Det är fler än jag som har reagerat på Rolf Hillegrens oerhört idiotiska uttalande om våldtäkter. Wassen har fått rejält med kommentarer och en riktig diskussion på Bisonblog. Jag valde igår att bara lägga ut artikeln från Aftonbladet med en kort kommentar, underförstått att det som sagt var så urbota verklighetsfrämmande att ingen kunde ta det på allvar. Men så var tydligen inte fallet.
Jag kan inte se att detta är en debatt värd att föra 2009. Kanske om man bor i ett land där kvinnor inte har samma rättigheter som män i samhället. Men inte i Sverige. Jag tycker att vi borde kommit längre än så vid det här laget. Det var många år sedan jag läste Katarina Wennstams böcker Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman och jag blir illa berörd av att en åklagare 2009 kan visa upp sådana skeva värderingar. Å andra sidan var det ju inte länge sedan en domare stod åtalad för att ha köpt sexuella tjänster. En domare som i sitt yrkesliv dömde i våldtäktsfall.
Precis som för alla ämnen som rör jämställdhet och män/kvinnor går den här diskussionen rakt in och rör upp mig oerhört. Jag kan aldrig acceptera att en kvinnas beteende ska anges som orsak till en våldtäkt. Att ett nej ibland inte skulle betyda nej. Att jag skulle behöva begränsa mitt liv, val av promenadvägar, val av sällskap eller vad jag sätter på mig för att inte riskera att bli våldtagen. När, var, hur och till vem jag säger ett nej ska inte spela roll.
De som arbetar med att utreda och döma sexbrott måste om några dela uppfattningen att kvinnors kroppar inte tillhör män. De tillhör oss själva och vi bestämmer vem vi vill dela med oss av dem till. Intressant vinkling bland kommentarerna på Bisonblog att det faktiskt är vi som betalar de här människornas löner. Jag känner inte att mina skattepengar gör nytta när personer som Hillegren avlönas med dem.

Så Rolf - bara för att jag väljer att leva med en man betyder inte det att min kropp är hans ägodel. Bara så du vet.

Inga kommentarer: