03 juni 2009

Val

Jag går med största sannolikhet och röstar på söndag. Inte för att jag är speciellt engagerad. Faktum är att jag är tragiskt ointresserad den här gången. Europa känns nära. Men EU känns fortfarande långt bort. Jag funderar lite över den enorma kommunikationsutmaning man har när det gäller att föra ut vad som egentligen pågår i det där parlamentet.
Dels ska man inte underskatta det geografiska avståndet. Ju längre bort, desto mindre intresserad är man. Den må vara bister men sanningen är att jag inte lusläste informationen om det störtade planet i Brasilien förrän jag fick veta att det fanns svenskar ombord. Och sen ännu mer när det kom fram att det fanns personer med anknytning till mitt jobb bland passagerarna. Förvisso en distant koppling men ändå nog för att det skulle lyfta en bit till på skalan.
Dels handlar det om vilka sakfrågor som kommer fram i media. Ur min synvinkel hör man mest kring jordbrukspolitik, som visserligen är en jätteviktig fråga, inte minst ur miljösynpunkt, men som inte ligger mig speciellt nära. Man hör också talas om de detaljbeslut som tas; bananer som ska ha en viss form, gurkor som ska ha en viss färg. Och förknippar därigenom EU-parlamentet med trams.I min nya yrkesroll finns i ärlighetens namn en del intressanta sakfrågor och vi är till viss del beroende av det som beslutas i EU och de konsekvenser de får för vår bransch. Men som privatperson berörs jag efter mitt farväl till Kotten inte längre lika mycket av dessa frågor och de bidrar knappast till att öka mitt intresse för det kommande valet.
Ett annat problem för mig är att jag inte har sett till kandidaterna sedan det förra valet. De åkte till Bryssel/Strasbourg för fem år sen och har inte synts i Sverige sedan dess. Jag tycker det borde läggas mer krut på att berätta för oss här hemma vad som händer där borta. Lite som när vi på jobbet internt rapporterar om hur vi synts i media under månaden. Marknadsföra sitt externa arbete internt för att visa att det händer saker. Oerhört viktigt och det saknar jag nu när det dyker upp ansikten som jag vagt känner igen sen förra vändan men inte har en aning om vad de har gjort sedan jag såg dem sist.

Nej, anledningen till att jag kommer gå och rösta handlar mycket lite om EU-parlamentet och vilka som sitter där. Tyvärr. Den största anledningen till att jag går och röstar är att det faktum att jag genom min RÄTT att rösta också har en SKYLDIGHET att rösta. Att inte ta tillvara på en möjlighet att göra sin röst hörd när man har den tycker jag är lite av ett hån mot alla de människor som lever i samhällen där de av olika anledningar inte har den möjligheten. Och jag tycker att det är mitt ansvar som del av en demokrati att se till att den också fungerar.
Detta sätt att resonera har sina brister, det inser jag också. Hur mycket är min röst värd när jag inte har lagt någon energi på att sätta mig in i vad det är jag röstar fram? Men oroa er inte. Jag har ändå läst på litegrann. Istället för att titta på debatter och studera hela partiprogram har jag gjort mitt jobb enkelt. Jag har valt ut ett par för mig viktiga sakfrågor och sett över vilka som stämmer bäst med mig. Så jag vet vad jag röstar på. Och jag kommer gå och rösta.

Ska bara hitta till vallokalen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra att du tänker rösta! Gör som jag, tänk på djuren! Då vet du vem du skall rösta på. Kanske kan vi tillsammans få bort en del hemska djurtransporter, slaktmetoder osv. Kramar din djurälskande madre