21 juni 2009

Sjöben

Jag trodde aldrig det skulle hända mig. Båtar är inte min grej. Alls. Jag är rädd för att ramla i vattnet. Jag är rädd för att bli sjösjuk. Jag kan inget om dem. Babord, styrbord, fender, skot, tamp, brunn... ja ja ja. Ändå sitter jag på annandag midsommar och känner av sjöben. Löjligt, jag vet. Och jag har bara känt av det korta små sekunder då och då. Men det är helt säkert att det är sjöben. För att man har varit på en båt i tre dagar. Klen helt enkelt.

Utöver de sedvanliga midsommaringredienserna som bland annat sill, snaps, cider, spyor, potatis, helikopterfylla (inte jag såklart, mamma), jordgubbar, gräslök, ägg, nattbad, Ted Gärdestad och grädde har vi även råkat ut för fästingar, totalt missberäknad ölåtgång, snusbrist, borttappade äpplen, vattenstopp, tomt batteri, gasutsläpp, tre (!!!) myggor och diverse högljudda reskompisar. Men också njutit av sol, bubbel, stillhet, Volvo Ocean Race, sol, vin, segling, Sandhamn, Jussi Björling och sol. Stockholms skärgård må kännas lite som en insjö i brist på horisont men jag har nyvunnen respekt för dess skönhet och det var en av de bästa båtresor jag gjort.
Tack G och L.

Ansiktet bränner. Jag ska inte till jobbet imorgon.

Inga kommentarer: