30 april 2009

Helad

Jag var faktiskt lite nervös innan det började. Jag hade fått det uppbyggt för mig som något stort, ofattbart, att vad som helst skulle kunna hända. Så hamnade jag bredvid en helt vanlig människa från Donsö. Vad är oddsen? Han pratade till och med Donsö-dialekt. Pastorn var förväntansfull. Jag med. Vad skulle hända? Jag hade ju inte varit med om sånt här innan och uppemot tusen människor hade samlats för att vara med.

Jag tror inte på mirakel. Jag tror på många saker - individen, spöken, mig själv... Men inte på mirakel. I alla fall inte utförda av Gud. Jag tror dock på suggestionens kraft och jag tror på placeboeffekten. Och jag förstår nu hur alla de här sakerna kan hända. Det var mäktigt. Tusen människor som ger sig hän i en sorts masspsykos, ivrigt påhejade av ledaren längst fram. Det var stort. Och känslosamt. Folk satt med näsdukar och snörvlade. Någon fick ett skrattanfall. Framför mig tokdansade en tjej.

Jag gick innan det ballade ur helt. Men jag är en intressant upplevelse rikare.

Helado förresten, betyder inte det glass på spanska?

Inga kommentarer: