06 februari 2009

Fyra timmar ludd

Det är inte så ofta jag åker tåg. Dels för att jag gillar att köra bil och dels för att Kotten kunnat ta mig överallt till samma pris eller billigare än tåget. Och så är jag heller ingen stor fantast av att åka tåg. Men med en timme avverkad och tre kvar känns det ganska bra. Som den moderna resenär jag är har jag dukat upp ordentligt med underhållning på mitt lilla bord. En dator med mobilt bredband, två telefoner och en Ipod. Den andra Ipoden ligger i väskan som reserv.

Och så luddisarna. De är mitt bästa skydd. Min vana trogen har jag nämligen hamnat i vagnen med lekplats igen. När SJ nu äntligen lyckats få fram att man kan välja fönsterplats har de fortfarande inte lyckats med saker man vill välja BORT. Jag vill välja BORT familjevagnen. Och jag vill välja BORT tyst kupé. Kan låta motsägelsefullt, men jag tycker det är helt ok om folk vill prata i telefon eller spela lite musik. Det är däremot inte ok med vilt skrikande och fäktande barn täckta av bananmos och Oboy.

Men jag har mina luddisar och de skyddar mig inte bara mot barnen utan även mot tre gubbars prat om expansionskärl och ventiler. Och har man luddisar kan man vara så där underbart svensk som man behöver vara ibland. Och slippa prata med främlingar.

Flytten är avklarad - och det blev precis så bra som vi trodde. Myshörnan är nu förberedd för spåtant på fredageftermiddagar. Veckans babe var heller inga problem idag. Grabbarna står i kö men visa av erfarenhet vet vi att har de väl fått det de vill kommer vi inte se röken av dem längre. Och vi gillar uppmärksamheten.

Tre timmar ludd kvar. Sova lite kanske.

Inga kommentarer: