18 januari 2009

Fördomar

Jag såg en debatt om homoadoption på morgon-tv häromdagen. Själv är jag liberal nog att tycka att alla ska ha rätt att både gifta sig med vem man vill och skaffa barn så jag tänker inte återge själva debatten. Det var något annat som slog mig. När man själv tillhör en minoritet eller en grupp som drabbas av orättvisor och fördomar verkar det lätt att få uppfattningen att man själv inte har några fördomar. Att man själv är upplyst och accepterande och öppen.
Men jag tror att alla har fördomar. Jag tror att det är omöjligt för hjärnan att ta in att alla är individer. Det är helt enkelt för mycket folk. Oavsett hur liberal och individualist jag är klumpar jag också ihop människor och ger dem egenskaper som grupp. Såhär är det att jobba med danskar... Amerikanare är så gästvänliga... På Östermalm har alla tanter pälskappor...
Det är enklare om man kan kategorisera folk - och kanske nödvändigt. Det viktiga är att man är medveten om att man gör det. Och ibland kan man ju till och med generalisera över halva jordens befolkning. För män är muppar.

1 kommentar:

Tommy sa...

Manamana du duuu dududu
http://www.youtube.com/watch?v=YevYBsShxNs
/T - man och mupp :)