04 december 2008

Sussie åldersrasisten

Återigen sitter jag på utbildning. Tillbaka på Garnisonen. Här har jag suttit tidigare. Skillnaden den här gången är att nu kan jag traska hit på fem minuter. Skillnaden är också att jag har bytt jobb sen sist.
Det handlar om internkommunikation. Vi pratar om kommunikationsplaner, kanalval, strategier, ledningskommunikation. Om intranät, bloggar, chattar, spridda grupper, tröga chefer och otydliga budskap. Och jag är stolt över mitt jobb. I gruppen pratas om chefer som inte förstår vikten av kommunikation, om bristen på planering och struktur och om problem med kanaler. I sammanhanget känner jag mig som ett facit. Som ett gott exempel på hur man ska göra. Vi har alla planer, en kommunikationsintresserad chef och alla grunder på plats. Dessutom har vi roligt. Damerna från Gävle kommun verkar inte ha så roligt på jobbet.

Dagarna leds av två äldre damer. Kanske 60. Medelåldern i gruppen är kanske 40, mest beroende på damerna från Gävle kommun. Det pratas om erferenhet och riktiga case och undersökningar som gjorts. Casen och undersökningarna är 10-15 år gamla. Det pratas om bloggar och intranät, men inga nyare kanaler nämns. Dagarna består av power pointar, föreläsning och kortare sittningar i grupper. Inte en enda film, bild eller ljudsekvens. För mig andas detta inte nytänk och framtid och kursledarna får stå i skottgluggen för mitt missnöje. För de senaste två dagarna har jag träffat en ny sida av mig själv - åldersrasisten. Jag önskar att jag kunde säga att det var upplägget, innehållet och presentationerna som gör att jag saknar framtidstänk i kursen, man jag befarar att även kursledarnas ålder är en stor faktor i detta. Sussie åldersrasisten tvivlar nämligen på att en äldre dam kan lära mig så mycket om strategisk kommunikation i framtiden. Tyvärr. Jag ska försöka att inte ge åldersrasisten för mycket utrymme, men uppenbarligen finns hon där någonstans.

Förutom upptäckten av åldersrasisten får jag med mig nya erfarenheter och insikter. Som man ju ska när man är på utbildning. Som att Power pointar inte längre håller 2008. Och att jag har ett grymt jobb.

Idag är det torsdag. Äntligen.

Inga kommentarer: