30 november 2008

Skapade behov

Det är möjligt att jag börjar bli äldre. Har spenderat helgen med en bunt 18-22-åringar och visst, jag är äldre. Och att man blir äldre inser man framförallt när man tänker börja sin tankegång med "när jag var liten" och samtidigt inser att jag nu ska skriva om något som dessa 18-22-åringar inte kan relatera till. Då börjar man bli äldre.

Nåväl. När jag var liten fick man bestämma en tid och plats att träffas. Och sen fick man hålla det. Var man sen fick den andra vänta. Nu klarar vi knappt av att bestämma VAR vi ska träffas, ännu mindre NÄR. "Ring när du närmar dig så får vi se var jag är." Va? Detta är en mening jag själv använde senast igår. Den säger ju ingenting. Närmar sig vad? Följden av detta är att det går ett antal telefonsamtal fram och tillbaka där man gör ständiga statusrapporteringar till varandra. Hur blev det så svårt att bestämma en plats och en tid att träffas? Varför är det helt plötsligt nu så många fler faktorer som påverkar våra planer? "Det beror på om den och den ska göra det och hur lång tid det och det tar." Vad har ändrats? Jag har bara ett svar. Mobilen. En vän till mig hade glömt sin mobil på jobbet i fredags. Han hörde av sig på facebook istället och konstaterade att han var helt isolerad. Våra planer med honom föll - lite på grund av tappad kommunikation. Galet.

Helgen för övrigt har gått i hästarnas tecken. Globen var fullt av hästfolk och mina tonåringar verkade nöjda med showen. För mig var det ett roligt första steg tillbaka. Drog några djupa andetag när det kom små puffar av hästlukt då och då även till oss längst upp på läktaren. Jag visste inte att jag hade saknat lukten så. Och visst saknar jag det andra ibland också. Träningarna. Tävlandet. Det är roligt att tävla. Efter jul ska jag ta med mig ridkläderna upp. Kanske startar om så småningom.

Idag sa jag förresten en annan underlig mening som speglar ett annat skapat beteende - och numera även behov eftersom så stor del av min kommunkation går den vägen. Jag sa till Nie att hon var tvungen att städa sin facebook. Det hade jag inte gjort för tjugo år sen.

Inga kommentarer: