13 november 2008

Lill-lördag

Jag brukar inte tillämpa uttrycket Lill-lördag. Överhuvudtaget har jag lite svårt att acceptera att man ska bete sig ett visst sätt bara för att det är en viss dag. Som att äta ärtsoppa bara för att det är torsdag. Eller gå i kyrkan bara för att det är söndag. Ok, dålig liknelse, jag vet - dessutom äter jag ju varken ärtsoppa eller går i kyrkan. Min poäng är att jag inte gillar tanken på att man bara kan festa på helgerna. Även om jag, som den duktiga lilla arbetsmyra jag är, i stort sett alltid går och lägger mig i tid på vardagarna så att jag kommer upp ordentligt och kan gå till jobbet. Alltså är det egentligen fritt fram att festa när som helst, precis som det är ok att jobba när som helst. Det är bara lite enklare om alla gör saker samtidigt. Då får man liksom sällskap.

Av någon outgrundlig anledning har någon vid någon tidpunkt bestämt att man förutom på helgen även får dricka sprit på onsdagar. Och då döpt det till lill-lördag, precis som att det skulle rättfärdiga att man äter Ipren till frukost på torsdag morgon. Nä, fram för fritt festande även på vardagar, och se bara till att ta ansvar för att gå till jobbet dagen efter. Då spelar det ju liksom ingen roll vilken veckodag det är.

Oavsett vilket var det roligt igår. Och om mitt resonemang är något förvirrat - för just nu hänger jag inte ens med själv beror det på att jag kom hem vid tre inatt. Och var på jobbet halv åtta.

Inga kommentarer: