04 oktober 2008

Nyhetsfunderingar

Om en 7-åring bryter sig in på en djurpark och matar krokodilen med andra djur från parken reagerar folk. Det är en ovanlig nyhet. Och det är roligt med kommentatorsfunktion till artiklar. De flesta verkar reagera med att ungen är rolig och påhittig. Själv är jag inte så insatt i barnpsykologi att jag vet hur en 7-åring resonerar (om alls) men istället för att försvara ungen kanske man ska fråga sig vad föräldrarna höll på med? Jag kan hålla med om att säkerheten borde ses över om ett barn kan bryta sig in, men vad gjorde han där ensam tidigt på morgonen överhuvudtaget? Och hur bra har man lyckats om ens 7-åring inte bara matar krokodilen med andra djur (för det är roligt att titta på när krokodiler äter) utan också slår ihjäl andra djur? Jag tycker djurparken gör helt rätt om de väljer att stämma föräldrarna.

Kotten är döpt efter det bratwurstälskande landet i söder och det är helt ok. Jag har ibland undrat exakt vilka namn en bil inte får ha och nu har jag fått svar. Det finns visst nästan 150 olika ord man inte får använda. Jag kan förstå att kuk, sur och dum inte får vara med, men rug? Paj? Det kan väl inte vara så farligt?

Och så har vi ett nytt rubrikord - dödshaj. Har hajen dödat en människa? Nej. Förmodligen en och annan fisk, annars hade den nog inte varit så stor, men ingen människa. Roligt också att bilden som artikeln är baserad på är en sån bild som gått runt på mailen i flera år och förmodligen är manipulerad.

Ok, klockan är snart sex, man kanske ska försöka somna om en stund. Ikea väntar ju.

Inga kommentarer: