14 augusti 2008

Protest

Jag gillar OS - jättemycket! Den här veckan har jag tittat på basket, brottning, kanotslalom, vattenpolo och lite lite judo. Och ja - det är exakt fyra år sedan jag såg någon av de sporterna på TV senast. Inte för att jag tittar på sporten i vanliga fall - men det finns ju en anledning till det! Jag gillar inte fotboll och jag gillar inte hockey och då är det inte så mycket att se en vanlig vardags-sport-sändning. Så jag gillar OS.
Och jag gillar oväntade medaljörer. Han som vann silver i cykel-tempo var en skönt medie-otränad människa, inte alls så slipad som exempelvis friidrottarna eller fotbollsspelarna. Han svor lite i radio och sa precis vad han kände just då. Inget trams om att han fick ett bra lopp eller att han lyckats toppa formen. Han sa att det var så sjukt jobbigt att han nog får vänta fyra år med att göra om det och sen svor han lite över att det var så gött att ha lyckats. Skönt medie-otränad. Det är det bästa med OS.

När man väl har förlorat är det kört. Det spelar ingen roll om man blev bortdömd eller om det var gräs i banan eller om domaren välte en stol. Så fort man väljer att protestera eller förklara vad som hände kallas det bortförklaring. Ingen pardon. Man har redan förlorat. Och man är dessutom en dålig förlorare. Jag försöker för det mesta att se båda sidorna av en fråga, men jag är lite kluven. Min futtiga lilla erfarenhet av idrottande är i en bedömningssport och jag vet precis som alla andra att det ibland är orättvist. Jag hade förmånen att alltid hamna på rätt sida om orättvisan, och många gånger har både jag och mina närmaste kunnat konstatera att flera stycken förmodligen var bättre. Men så är det. Bedömning är bedömning och kommer aldrig kunna göras rättvist eller objektivt. Så bara godta resultatet och gå vidare.
Jag vet - jag är en mes. Jag klagar heller inte på saker, byter grejer eller skickar in maten om den inte är bra. Jag godtar. Som den goda svensk jag är accepterar jag det som bjuds och klagar bara lagom högt så att ingen hör. Och jag godtar alla domarbeslut. Så lite beundrar jag dem som skriker och protesterar. Även om jag kan tycka att det låter som bortförklaringar. Jag kanske är avundsjuk för att de vågar.

Och så kan jag ju gnälla lite igen då när jag ändå är i farten här. Väldigt väldigt lite ridsport på TV under OS så långt. Tittade idag efter bilder från igår - JO lag-dressyren tillika omgång 1 i den individuella dressyren började igår och med två av fyra svenskar i startfältet. Med tanke på att jag letade aktivt efter resultaten under både dagen och kvällen och till slut i morse hittade ett en minut långt klipp i sammandrag tycker jag det är för lite. Idag är det Briars tur och jag vill se HELA ritten, tack!

Så, nu har jag gnällt klart. OS är fantastiskt. Jag har bara lite svårt att förstå hur handboll mellan Frankrike och Kroatien kan vara mer intressant att sända än dressyr med svensk medaljchans. Eller jo, det eftersänds ju sen! I svt24. Live? Dressyr? Nä....

Lokalen är bokad. Det blev lite sent men nu är den bokad. Det kommer bli grymt.
Jag har återigen internet hemma. Coolt. Det är flera månader sen.
Nedräkningen fortsätter.

Inga kommentarer: