23 juni 2008

Midsommarväder

-Hur kan vädret veta? Ja, hur fan kan vädret veta att det är midsommar? Varje år. Ingen högtid är så väderberonde som midsommar, ändå lyckas man aldrig. Tur att det finns garage.

Men nu tar vi det i rätt ordning. För före midsommar kom torsdagen. Eventuellt en av de värsta dagarna jag haft. För om en sak börjar kuka till sig ska snart allt annat också börja jävlas. Gick upp fyra för att vara på jobbet fem. Skulle nämligen till frissan klockan nio och missa nästan hela förmiddan på jobbet. Kl 9 stod jag utanför Apoteket för att hämta ut penicillin till Simpson. Efter att tanten tagit en kvart på sig att leta kom hon tillbaka och meddelade att de bara hade en flaska av de tre jag skulle ha. Dessutom skulle jag inte få några kanyler eller sprutor eftersom man måste ha recept på det och det hade jag inte fått. In till frissan en halvtimme försenad, vilket betydde att vi bara hann göra färgerna och inte klippa. Under tiden jag fick håret blåst ringde det från jobbet. Jodå, vi har halvdag idag, men det är en etikett som måste måste måste göras idag och skickas. Kan du komma tillbaka sen? Jovisst. Ringde desperat till veterinären på telefontiden 12-13:30 men kom inte fram, vilket ledde till att jag fick åka till veterinärkliniken och hämta ut kanyler och sprutor där. Klockan var 12.30 när jag lämnade kliniken och för att slippa spruta själv första gången var jag tvungen att hinna till stallet före 13 för att inte missa Christine. Kom ut på motorvägen och blev nästa prejad av C, som fick mig att stanna till och snacka lite. Det visade sig att den numera gifte mannen även förökat sig nyligen. Han fick tillbaka sin reservnyckel till bilen o sen drog jag vidare till stallet. Var i stallet en minut över 13 och vi gav Simpson sprutorna. Vidare iväg till Apoteket i Nordstan där jag bokat de återstående två flaskorna penicillin. Hann även in på Systemet och handla inför helgen. Där var det ju inte överfullt alls med folk som skulle handla inför helgen... Tillbaka till jobbet och skriva etiketter, varpå pappa ringde och bad mig serva lillasyster yster med kontanter. Vilket betydde att när jag äntligen kunde lämna jobbet vid fyra fick åka in till Kungsportsplatsen och dela ut pengar. Tillbaka till stallet och ta in Simpson från hagen och planera för hans skötsel under helgen när jag skulle vara borta. Landade hemma strax efter 18, trött och hungrig. Packa, byta om, planera helgklädseln och hoppa in i bilen igen. Kvällen i Falkenberg blev lugn kan man säga.

Midsommar för mig blev en blandad upplevelse. Fix och prepp, regnskurar, massor av mat, massor av folk - massor av NYTT folk :) och alldeles för lite sömn. Alldeles för mycket hårdrock. Lagom mycket fotboll. Lite för lite dans. Det var lite konstigt att inte ha sina vanliga pojkar runtomkring, vi var faktiskt väldigt utspridda på midsommarafton. Och som vanligt när jag inte har mina vanliga runtom tar jag underliga beslut. Roliga, sjuka beslut, men ändå ganska underliga. Sånt som händer. Roligt.

Landade i ett om möjligt ännu tröttare midsommargäng på midsommardagen. Och hade en härlig karaoke-bilresa hem igen. Nya människor är bra. Man kan nästan bli beroende. Men "gamla" människor slår det mesta. Såna som ringer på midsommar när man är femtio mil bort. Och såna som lagar mat och delar ut kramar. För jag är trött på att konkurrera. Kan aldrig vinna ändå. Och då är det skönt att bara vara.

Inga kommentarer: