03 juni 2008

Jämställdhet

Jag vet att jag är tjatig om min jämställdhet. Men det är en sak att prata om det och en sak att uppleva det själv. Även om det gäller småsaker. För idag är det verkligen en småsak jag är irriterad över. Och jag borde inte behöva vara det, för frågan borde inte ens ha kommit upp om allt vore som det skulle här i världen.
Sommarpresenten i år - pikétröjor som vanligt. Chefen vill ha något att golfa i. I år fanns det nya snygga tjejmodeller också, mycket roligare än föregående år. Vi får två tröjor var och några passade även på att beställa till sina respektive - fyra av gubbarna och en av tjejerna beställde tre tröjor. Som samordnare blev det mitt uppdrag att sammanställa vad alla ville ha och efter att listan lämnats in fick jag frågan om varför Anita ville ha tre tröjor och om hon tänkte betala den tredje tröjan själv. Inte ett pip om att fyra av gubbarna skall ha extra tröjor och om de ska betala dem själva. Det är för övrigt även deras respektive som alltid följer med på företagsfesterna. Jag tycker det är jättebra och en stor förmån att vi kan få sommarpresent även till våra respektive (om man hade haft en sån) men det ska ju gälla alla och inte bara männen.
Jag VET, jag VET jag VET att detta är en total skitsak och att det knappt ens är värt diskussionen. Men jag är så så sjukt trött och irriterad på hela personalpolitiken här när det gäller manligt och kvinnligt - semestrarna har jag ju gnällt över innan. Måste verkligen bort snart. Detta är stagnation. Undrar hur det ser ut på andra företag.

Inga kommentarer: