02 juni 2008

Förändring needed

Jag älskar sandaler. Och att köra bil barfota. Och att slippa ha jacka. Sommar är underbart och jag har just spenderat en helg på stranden. Enda problemet just nu är betet, gräset har slutat växa och hästarna ska snart släppas. Simpson väntar otåligt på gräsdieten, jag likaså. Det är dyrt med hö. Men bortsett från hästvinkeln på vädret kan man ju inte klaga. Känns längesen jag badade i havet i maj.

Högskolan i Halmstad firade 25 år förra veckan. Besökte den stora festen i fredags och satt och hoppade som en liten unge i bilen ner. Det var fantastiskt att komma dit igen, men inte mycket var sig likt. Skolan har växt enormt, byggts till och ut och förändrats. Kårpuben, som ju inte ens räknas som ny längre, hade jag inte sett förut och i mina ögon var den superfin, även om de nuvarande studenterna tyckte den var sliten och nedgången. Vår gamla pub var ett ledsamt trähus som mest luktade gammal spya. Nu finns det 30 meter bar och mer än två tjejtoaletter - säkert tio stycken!
Vädret var helt super och alla var helt glada. Fick mig en påminnelse bara om hur gammal jag är. Studenter nuförtiden är väldigt små - bara tjugo år! De har inte jobbat än och tror att de kan förändra världen. Så som gammal och bitter fick man sig en tankeställare. Dags att bryta lite trötta arbetslivs-vanor. Kanske borde åka på resan istället för att bara byta från ett jobb till ett annat.
Det viktigaste är att något ändras. Ännu en helg med samma gamla åsikter och frågor. Har ni gjort något? Sluta svansa. Varför är ni inte tillsammans? Nej, saker och ting förändras inte av sig själva. Jag måste göra det. Och då återkommer jag till att resan inte är en bra idé trots allt. Nåväl, under tiden rullar juni igång i full fart, och den här månaden kommer till största delen handla om Pet. Min lille skrutt som ska lämna oss snart. Hans ersättare är redan utsedd, men än så länge okänd för oss andra. Skumt. Eller kanske inte. Det skumma är nog egentligen att man tycker det är skumt. För Pet valsade in i min tillvaro i oktober. Så att sitta den fjortonde och vara nostalgiska över gångna tider är kanske något överdrivet. Men så är det i kollektivet. Intensivt.

Nöjd att jag fick avsluta helgen med G, då kommer jag alltid hem på gott humör. Och så fick jag ett S.

Inga kommentarer: