17 juni 2008

Facebook - ett litet försvarstal

Jag blev inbjuden till Facebook i augusti förra året. Av en gammal kompis från högskoletiden, som jag inte pratat med sen 2000. Det dyker ju in sådana där saker ibland, inbjudningar till "Träffa gamla klasskompisar" "håll koll på dina bekanta" laj laj laj så jag orkade inte bry mig först. Men två dagar senare fick jag en inbjudan till. Från ytterligare en gammal kompis jag inte sett sen högskolan. Och då var jag tvungen att kolla vad det var egentligen, det där Facebook.

Sen tog det inte lång tid innan de började ramla in. Gamla bekanta och kompisar som man inte sett på evigheter. Jag sitter just nu mitt uppe i en midsommarplanering som involverar enbart människor jag träffat på Facebook sedan i augusti. Självklart känner jag många sedan gammalt, annars hade jag ju inte känt dem på Facebook heller, men de allra flesta är faktiskt nya bekantskaper. Som jag träffat genom folk som jag hittat på Facebook. Notera även att all kommunikation om midsommar och dess planering skett på Facebook.

Facebook och mitt användande av det får ofta mycket skit. "Det är farligt", "lägg inte ut dina bilder", "har du inget bättre att göra än att sitta och chatta"... Men faktum är att det handlar om mer än att chatta. Idag vet i stort sett alla vad Facebook är, och ett så stort genomslag har i alla fall inte jag upplevt någong gång tidigare. Till och med pappa har ett konto. Förutom tidsfördriv och underhållande förströelse har Facebook för mig inneburet en helt ny (eller snarare nygammal) bekantskapskrets, innehållande både gamla grannar, intressanta network-personer och nya bästa vänner. Man kan hitta människor med samma intressen över hela världen och det är ett mycket mer levande sätt att hålla sig uppdaterad med gamla kompisar än att maila. Bröllop, nya bebisar, fester... det mesta hamnar i nyhetsflödet. Applikationerna och hur man använder dem varierar, men för mig är huvudsyftet solklart; att hitta nya och gamla människor och skapa och hålla kontakter. Enkelt. Och förpackat i ett genialt system.
Jag gillar Facebook.

Inga kommentarer: