08 maj 2008

Semesterirritationen

Jaha nu är den här igen. Irritationen över semestern. Det vanliga mailet kom idag. "Hur ser det ut med semestrarna? Är det någon vecka det blir problem? Kan ni lösa det?" Mailet kom från kontorschefen till mig och de andra två kvinnliga medarbetarna på kontoret. Ingen annan. På mitt jobb är det nämligen så att har man penis har man automatiskt sex veckors ostörd semester. Jag skojar inte. SEX veckor. I sträck. Minst. Vi har två-tre stycken som tar ut sju eller åtta veckor. I rad.
Jag brukar sätta upp semester först. För att i år jävlar ska jag kunna ta ut de veckor jag vill. Men det slutar alltid med att jag åker in till kontoret åtminstone sex-sju gånger under den tiden. Alltid. Och när det dessutom helt plötsligt är mitt (o T:s och A:s) ansvar att se till att det är bemannat som det ska blir jag helt vansinnig. Vi är inte så många på vårt företag. Det är inte så svårt att lägga ordrar och svara i telefon. Men eftersom alla andra envist vägrar lära sig faller ansvaret på oss tre. Varje år. Till vardags lägger jag inte en enda order. Men jag har orkat lära mig eftersom det inte funkar att en eller två ska sköta hela ruljansen.
Så nu är allt som det ska. Semesterirritationen är här.

I eftermiddag sätter jag mig och söker jobb.

Inga kommentarer: