07 maj 2008

Fyra siffror

Mitt liv styrs av sifferkombinationer. Fyra små siffror som sitter ihop på olika sätt och som kontrollerar det mesta jag gör. Visakortet, bensinkortet, porten, larmet på jobbet, banken, telefonen... Sammanlagt har jag ett tiotal fyrsiffriga koder som skall kommas ihåg och användas vid olika tillfällen. Och så är det nog för de flesta. Utan kod är man körd. Men MED kod har man makt. Och förtroende.
Om man får någon annans kod är man BETRODD. Det är bra. Känns bra. Jag har koden till mammas bensinkort, Nies dörr, Hens dörr, och ett par andra saker och ställen dit inte alla har tillträde (eller nja, de flesta har väl koden till Hens dörr...). Jag gillar koder. Fyra siffror är dessutom helt lagom mycket att komma ihåg, eller så är det så att man är van vid just fyra. Jag kommer ihåg koder som jag inte använt på många år. Som larmkoden i mitt barndomshem. Och larmkoderna på mina gamla jobb.
Min favvo? 2434.


Inga kommentarer: