18 februari 2008

Sport för penisar

Jag har för mig att jag har irriterat mig på och bloggat om detta innan, så om du redan nu känner att rubriken luktar deja-vu kan du ju sluta läsa nu. För jag tänkte gnälla igen.
Jag har inte tittat på mycket sport sen i april. Av olika orsaker, mest för att jag före april gjorde det mest för sällskapet. Efter april är det jag själv som har total äganderätt på fjärrkontrollen. Ha ha. Hur som helst råkade jag landa på TV4 Sport häromkvällen och fick se Peter Jidhe och Daniel Breitholtz i samma studio, vilket gjorde mig intresserad. Programmet hette Sportklubben och var i stort sett ett krönikeprogram där ett par kända ansikten fick säga sitt om sportveckan som gått. Att det bara var män i studion tänkte jag inte på till en början. Men det tog inte många minuter innan det började krypa lite äckligt längs ryggraden på mig.
Jag har lite, lite svårt för Patrik Ekwall redan från början. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men det är något med honom som inte funkar för mig bara. Man kan inte gilla alla liksom. Han lyckades dock med bedriften att sänka sig själv totalt i söndags. Ämnet var Susanna Kallur som just slagit världsrekord på 60 häck inomhus (om jag nu har faktafel i detta får du väl irritera dig på det, det är inte sportfakta som är poängen i den här bloggen). "Hur bra kan hon bli" var ämnet, och alla var helt överens om att hon är grym. Ekwall kläcker då "Ja hon är vältränad och fit, ser ut som en riktig sportbrud". Det KAN bero på att hon ÄR en idrottsman (-kvinna om man gillar att feminisera ord) och dessutom bäst i världen på det hon gör. Men TACK Ekwall för att hon även i din underliga världsbild nu kan klassificeras som "sportbrud" för att hon tydligen SER BRA UT. Att ämnet sedan gled in på Ludmila Engquist och att Susanna hade varit ÄNNU hetare om hon hade haft en sån där cool magkedja som Ludmila hade, det kan man ju inte anklaga Ekwall för, det var ju fjantiga Timell som tog upp det. Men det var liksom droppen för mig. Förutom att jag var lätt åksjuk efter den underliga filmningen av programmet kände jag mig även helt exkluderad från sportvärlden. För den skall tydligen analyseras och tolkas av fem penisar, mest intresserade av hur idrottstjejerna ser ut, stående runt ett bord. Jag känner inte att jag passar in i målgruppen alls. Tråkigt. Och kanske en av anledningarna till att jag inte tittar mer på sport än jag gör.

För övrigt är det Headstrong som gäller. Fortfarande.
Puss

Inga kommentarer: