28 februari 2008

Släpp fångare loss

Fången är ute. Äntligen. Det var glädje och lycka och han rullade sig i leran tio gånger innan en serie med jämfotahopp utfördes. Och jag har ro i själen. Åtminstone vad gäller Svampson.
Det är intressant vad olika saker som kan göra folk glada. Att släppa ut Simpson i hagen efter en veckas vistelse i stallet gör mig glad. Men folk runtomkring mig har helt andra glädjeämnen. Som nya fräcka fälgar. Ny frisyr. Leka med barnbarnet. Ett nytt TV-spel. Gamla bilar. Träning. Sport. Sen finns det ju människor som blir glada av helt underliga saker. Som frimärken. Eller fäktning. Skumt i mina ögon, men det viktigaste är väl att man hittar sin grej. Tänk om man inte hade nånting som gjorde en glad. Det måste vara jobbigt att skapa sin egen glädje hela tiden, ibland måste man få den serverad.

Åtta grader varmt och strålande sol. 28 februari. När jag stod vid hagen i solen idag kändes det mer som april eller maj än februari. Jag hörde nånstans att förvirrade och yrvakna igelkottar vaknar ur idet av värmen och sedan svälter ihjäl för att det inte finns några insekter att äta på än. Så man ska mata igelkottarna när man ser dem. Jag har inte sett några.

Dags att ge sig av igen snart, det riktigt kliar i hela kroppen. Liverpool på gång, siktet inställt på London, vaga glimtar av Vegas och New York i horisonten. Måste nog någon ny stans också, även om sällskapet byts ut vill man hitta nya resmål med. Och nya upplevelser; opera, stå-upp, idrottstävlingar, speldagar. Den som har upplevt mest när den dör vinner. Under tiden kan man vara svensson och betala sina räkningar idag. Det är visst dags har jag hört.

Vem kom på att döpa ett par jeans till Fit Sliq? Jag hoppas det var någon med humor så att det inte var ett rent misstag. Sjukt kul i alla fall.

Inga kommentarer: