02 december 2007

Att hålla masken

På Facebook finns en applikation som heter Define Me. Där kan man fylla i ord om beskriver ens kompisar och dessa ord visas sedan på profilen. I min Define Me-ruta dominerar ord som "glad", "skrattig", "partypingla" och liknande. Och jag ÄR en glad person; det mesta jobbiga som händer kan jag skaka av mig eller helt enkelt vända till något bra, jag har oftast nära till skratt och jag pratar mycket. Detta skapar självklart vissa förväntningar hos min omgivning. I ett sällskap av lagom storlek både FÅR och TAR jag rollen som underhållare och "glädjespridare", inte nödvändigtvis den som styr gruppen, men den som håller tempo och humör uppe. Det är en roll jag älskar och som jag trivs fantastiskt bra i. Glädje har ju en tendens att sprida sig!
Men det är en roll som ibland kan vara jobbig att träda in i, kanske som alla roller. Ibland kan det till och med vara skönt att ta en annan roll. Detta är dock oerhört svårt - i en grupp där man känner alla är det svårt att bryta ett mönster. Alla har sina givna platser i gruppen, och om man alltid förväntas vara glad, högljudd och i centrum märks det när man inte riktigt orkar fylla den rollen.
Nu händer det inte ofta att jag backar, 99% av tiden har jag skrattet nära. Det är när den där sista procenten inträffar vid just fel tillfälle som man får reaktioner. Och de reaktioner som då kommer är framförallt oro. Hur mår du Sussie, är allt bra? Du är inte så glad... Nej, tro det eller ej, men jag är inte ALLTID glad. Det måste inte ha hänt något speciellt eller tragiskt, ibland är jag bara inte lika glad som vanligt. Men det är svårt att förklara för någon som är van att alltid se mig le och skratta.
Med glädjen kommer också bilden av att jag är stark. Och jag ÄR stark - under det senaste året har jag blivit starkare än någonsin. Jag orkar bära både mina och andras bördor. Men jag är inte ALLTID stark. Och svaghet har jag svårt för att visa, jättesvårt. I min närhet finns personer som klarar min svaghet och det är underbart. Men de flesta som ser mig som "glad", "skrattig" och "partypingla" får aldrig se det. Det är enklare att ta på sig masken. Och fortsätta skratta.

:)

Inga kommentarer: